zondag 30 september 2007

kuureinde

Donderdag mijn LAATSTE kuur gekregen. Al het gif is uiteindelijk zonder veel problemen in mijn lichaam binnengedrongen. Nu maar hopen dat het zijn werk perfekt doet zodat ik later terug niet in de problemen kom. Vandaag voel ik goed de tol die het met zich meebrengt : moe, spierpijn, botpijn kortom alles wat kan bewegen in het lichaam voel ik. Met een paar dafalgans is het beter en ik weet dat het binnen een week over is.
Nu begint er weer een nieuw hoofdstuk, eerst nog een paar onderzoeken en dan de start van de hormoonterapie . Binnen drie weken starten ook de stralen,dat wordt ook weer spannend. De meeste mensen denken dat de ellende voorbij is omdat de chemo achter de rug is,die stralen zijn misschien minder ingrijpend maar op termijn weegt het door denk ik. En tussen haakjes de confrontatie met de ziekte is er wel altijd, de strijd inwendig, vragen over de toekomst etc.
Ondanks alles ben ik toch blij dat ik al zover ben en met de bijl in mijn buurt strijd ik verder. Ik ga dieper en dieper de jungle in en als ik daar uitgeraak ben ik waarschijnlijk een ander mens.

1 opmerking:

Unknown zei

Je bent een belangrijke kaap voorbij. Dat woordje 'kaap' doet me denken aan de Portugese ontdekkingsreizigers die rond Afrika probeerden te varen in de 15e eeuw. Iedere reis ging verder zuidwaarts tot ze uiteindelijk voorbij het uiterste puntje van Afrika raakten. Bartholomeus Diaz, de kapitein, noemde dat punt 'De kaap der stormen'. Maar toen hij verslag uitbracht bij de koning van Portugal, toen besliste die om het de 'Kaap de Goede Hoop' te noemen; want nu ze het ergste punt voorbij waren, nu was er goede hoop om Indiƫ te bereiken.

De laatste chemo is ook de kaap der stormen: de strijd is nog niet gestreden. Alle chemo's hebben je vol vergif gespoten en dat zal nog lang nawerken; altijd langer dan dat je je kan voorstellen vrees ik.
Maar de laatste chemo is ook de Kaap de Goede Hoop: je bent vol hoop dat er beterschap op komst is, dat het ergste eigenlijk achter de rug is, ondanks alle ellende die je nog door moet.
Ik ben blij dat je blij bent met je laatste chemo. Maar ik ben ook blij dat je realistisch bent.

Goede Hoop!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaap_de_Goede_Hoop